zaterdag 20 februari 2016

Poutrellen bijna op hun plaats

POUTRELLEN!!!

Zoals verwacht was het de afgelopen dagen weer afzien. Ik merk toch bij mezelf dat ik dit tempo echt terug gewoon moet worden. Op het einde van onze vorige verbouwing lukte dit wel maar zodra je er een paar maanden uit bent, moet je lichaam zich terug aanpassen aan de combinatie van een fulltime job en een fulltime verbouwing. Gelukkig kan ik wel wat verlof nemen en dat heb ik donderdag en vrijdag terug gedaan.

Donderdag was het huis (of wat er toch van overblijft) voor mij alleen. De betonnen balk die vroeger boven het schuifraam in de living hing, was al ruw weggeschoten door Stijn en die moest ik helemaal gelijk maken met een lichte boorhamer. Idem voor de vroegere betonkolom en de betonnen oversteek. Voor de rest van de dag heb ik opgeruimd. Als je enkele dagen doordoet tot 's avonds laat, blijft het steenpuin gewoon in huis liggen en een vuile werf is echt niet leuk om te werken. Resultaat van mijn werk was dus: nog net beetje minder beton in huis en nog net beetje meer in de container :-).

Vrijdagvoormiddag was nog even verderdoen met opruimen zodat Stijn vrijdagnamiddag terug kon beginnen op een propere werf.
Om 14u werden de stalen liggers, wapeningsnetten en stalen kolommen geleverd. We hadden stelling gezet zodat de leverancier de liggers nagenoeg direct op hun plaats kon leggen. 3 poutrellen van elk meer dan 300kg (HEB 220, HEB 200 en IPE 300) werden op de stelling gerold met metalen buisjes, beetje zoals de Egyptenaren het al deden :p. Onze langste poutrel werd op 2 schoren gelegd om geschilderd te worden, 7m lang en een goeie 500kg zwaar. Dat zal nog een leuk werkje worden om die te leggen!

De rest van de namiddag hebben we de liggers op hun plaats geduwd en gesleurd. Met een autokrik hebben we die omhoog getild en effenaan betonnen blokjes ondergeduwd totdat we op 10cm van de betonplaat zaten. Alles paste perfect dus weeral een zorg minder.

Een simpel autokrikje onder enkele honderden kilo staal. Echt een goeie oplossing maar toch iets heel bizar om te zien.

En maar blokjes beton onderduwen.
En weeral enkele honderden kilo houtafval. Je schrikt toch iedere keer weer als je naar het containerpark gaat dat je zoveel gewicht mee hebt.

Deze morgen (zaterdag) zijn we ietsje vroeger begonnen (lees: 6u) om de fundering voor onze stalen kolom te gieten. Een mooi blokje van 50cm dik en 1m bij 1m groot. Tijdens het gieten hebben we 2 netjes van 150x150mm met staven van 10mm ingelegd. Meer dan genoeg om onze constructie te kunnen dragen.

Onze nieuwe funderingsvoet. Daar hangt nu een stalen kolom boven te zweven :-).
We konden vandaag maar werken tot 's middags dus werd er een tandje bijgestoken. Tegen de middag lagen de 2 zwaarste poutrellen op hun plaats met mortel tussen betonplaat en poutrel geperst en hing de betonkolom te bengelen aan de poutrel.

We hebben ervoor gekozen om eerst de poutrellen met schoren op hun plaats te duwen en pas daarna de stalen kolom eraan te hangen. Onze fundering voor die stalen kolom komt er net onder en doordat die nog nat was hebben we hier nog ankerstaven kunnen induwen. Ik zal nog deze week een bekisting maken om de voet van de kolom vol te gieten met krimpvrije mortel en zo zal deze kolom volledig ondersteund zijn.

Stijn en mijn vader in de put... Neenee, ze waren gewoon draadstangen in de beton aan het duwen.
Nog steeds in de put... Een sfeerbeeldje van onze poutrellenwerk.
Oh nee, die balk zit er ondersteboven in...! :p
Hieronder heb ik voor de liefhebbers eens een overzicht van onze hele stalen constructie gezet. De balken die gebruikt zijn zijn: HEB200 voor boven het oud schuifraam, HEB220 waar de HEB200 in rust en die boven het nieuwe schuifraam komt en een IPE300 die op de HEB220 komt en waar de I-liggers van het plat dak van de houtskelet inkomen. Die IPE300 rust langs de andere kant op een nieuw te gieten betonkolom. Moest je er meer over willen weten en je hebt vragen, laat maar horen.

Stalen constructie. De betonkolom is niet getekend maar die komt rechts. Ik weet dat het vrij moeilijk is om je te oriënteren, laat maar weten als je hier meer over wil weten.
Mijn vader had precies vandaag ook weer een ontembare goesting om te komen helpen en bijgevolg is het raam vooraan ook helemaal uitgebroken. Weeral een gat meer in onze living. Waarschijnlijk vragen veel mensen zich af waar dat gaat stoppen, wel, hier dus! In onze living schiet bijna geen muur meer over dus zullen we maar stoppen met gaten te maken zeker :p.

Het raam vooraan is er ondertussen ook helemaal uit. Onze living heeft nu meer iets mee van een carport of open veranda vind ik.
Mensen die graag poutrellen schilderen mogen zich trouwens altijd melden en een droge dag in de komende week uitzoeken om de artiest te komen uithangen.

Mijn moeder op bezoek. Ze ging pas komen als er weer wat meer stond dus met andere woorden: we zijn terug aan het opbouwen!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten